Pielęgnacja blizny po cięciu cesarskim

Blizna po cięciu cesarskim stanowi niewątpliwy defekt kosmetyczny. U niektórych Pań może wręcz dawać dolegliwości w postaci dyskomfortu lub bólu. W jaki sposób zatem postępować, aby ograniczyć zarówno odczuwanie blizny jak i jej widoczność. Czy da się wspomóc proces gojenia.

Blizna po operacji położniczej jaką jest cięcie cesarskie, powstaje w toku gojenia rozległej rany powstałej podczas wydobywania maluszka na świat. W pierwszym etapie opieki nad pacjentką po cięciu cesarskim konieczna jest profesjonalna pielęgnacja rany. Jest ona obowiązkiem pracowników szpitala. Obejmuje wymianę opatrunków podczas pierwszych dni hospitalizacji jak i instruktaż prawidłowej higieny osobistej. Personel oddziału położniczego powinien udzielić szczegółowych instrukcji pielęgnacji rany do czasu jej zagojenia. Po wyjściu ze szpitala troska o bliznę spoczywa na pacjentce.

Closeup of woman belly with a scar from a cesarean section

Podjęcie działań, które zwiększają jej elastyczność zmniejsza szansę na powstanie blizny przerostowej i zrostów, manifestujących się jako nieestetyczne zgrubienia oraz dolegliwości bólowe związane zarówno z aktywnością fizyczną jak i spoczynkowe. W szczególnie niekorzystnie przebiegających przypadkach, nieprawidłowy proces gojenia rany po cięciu cesarskim, może pośrednio wywoływać bóle kręgosłupa oraz nasilać bóle miesiączkowe.

Działania profilaktyczne oraz lecznicze obejmują: techniki mobilizacji skóry, masaże, ćwiczenia oraz kinesiotaping. Ponieważ prawidłowe stosowanie powyższych technik fizjoterapeutycznych przekłada się na ich skuteczność, w CliniCare oferujemy możliwość konsultacji fizjoterapeuty. Specjalista nauczy młodą mamę technik mobilizacji skóry w tym masażu blizny, które pozwalają zwiększyć ruchomość tkanek. W obrębie podbrzusza na życzenie możemy również stosować kinesiotaping, który zmniejszy naprężenia w obrębie blizny. Wszystkie działania odbywają się w porozumieniu z ginekologiem.  Dzięki temu blizna może być mniej widoczna i niedolegliwa.

Zapraszamy.