HyCoSy – ultranowoczesna ocena drożności jajowodów

NIEDROŻNOŚĆ JAJOWODÓW

Niedrożność jajowodów jest jedną z przyczyn niepłodności. Do naturalnego poczęcia jest niezbędny przynajmniej jeden drożny jajowód, aby był możliwy kontakt plemnika z komórką jajową oraz wędrówka zarodka do jamy macicy. Choroba pojawia się często na skutek stanów zapalnych dróg rodnych (np. infekcje Chlamydiowe), ale wśród przyczyn można również wymienić endometriozę, przebyte poronienia i ciąże pozamaciczne, nowotwory jajowodów, przebyte operacje chirurgiczne w obrębie jamy brzusznej, powikłania stosowania wkładki domacicznej. Badanie drożności jajowodów jest wskazane w każdym przypadku, gdy regularne współżycie bez zabezpieczenia w czasie trwania dni płodnych, przez co najmniej 12 miesięcy nie doprowadziło do ciąży. Dowiedz się więcej o niepłodności.

BADANIE HYCOSY

Jest to nowoczesna metoda oceny drożności jajowodów w warunkach gabintu lekarskiego. CliniCare wprowadziła badanie HyCoSy do swojej oferty jako jedna z pierwszych placówek w Małopolsce. Badanie jest wykonywane przez certyfikowanych specjalistów ginekologii i położnictwa. Ocena drożności odbywa się pod kontrolą ultrasonografii, dzięki czemu unika się napromienienia jak przy HSG. Dodatkowymi atutami badania są: ocena kształtu i budowy macicy, ocena wszelkich nieprawidłowości macicy takich jak polipy, mięśniaki i zrosty mogące uniemożliwiać zajście w ciążę. Dowiedz się więcej o metodach oceny drożności jajowodów.

PRZEBIEG BADANIA

Po konsultacji z lekarzem, potwierdzeniu wskazań do badania oraz podpisaniu formularza zgody na badanie, pacjentka przygotowuje się i kładzie się fotel ginekologiczny. Do pochwy jest wprowadzany jednorazowy wziernik ginekologiczny. W dalszej kolejności cienki i bardzo miękki cewnik z balonikiem jest umieszczany w szyjce macicy. Po usunięciu wziernika wprowadzana jest do pochwy głowica ultrasonograficzna i przez cewnik delikatnie podawany jest jałowy kontrast pianowy ExEm Foam, który wypełniając jamę macicy i jajowody sprawia, że stają się bardzo dobrze widoczne w badaniu ultrasonograficznym. Samo badanie zwykle trwa kilka minut, a wraz z przygotowaniem około 15-20 minut. Do badania jest używany w 100% jałowy sprzęt jednorazowy. Podczas badania przekazujemy pacjentce na bieżąco informacje o prowadzonych czynnościach oraz pacjentka wspólnie z lekarzem oglądają obraz USG. Ocena USG ma miejsce na aparacie najwyższej klasy USG Voluson E8 firmy GE z opcjami 3D/4D, B-Flow i HDlive.

PIANA KONTRASTOWA ExEm Foam

Jest to specjalny kontrast pianowy zaprojektowany w 2010 roku przez zespół holenderskich ekspertów w diagnostyce niepłodności. Uzyskali oni preparat w pełni bezpieczny bez tendencji do wywoływania reakcji alergicznych. Pianka ExEm jest ponadto bezpieczna dla komórek jajowych i plemników, więc starania o ciążę można podjąć w tym samym cyklu w którym wykonywano badanie. Jej składniki to hydroksyetyloceluloza, glicerol i woda destylowana, przygotowane do użycia w dwóch sterylnie zapakowanych strzykawkach. Po zmieszaniu składników tworzą się piana umożliwiająca ocenę ultrasonograficzną. Po badaniu kontrast wchłania się i jest naturalnie wydalany z organizmu.

RYZYKA BADANIA

Istnieje niewielkie ryzyko wystąpienia infekcji po badaniu, dlatego przed każdym badaniem wykonujemy badania mikrobiologiczne. Zakres badań zostaje ustalony z pacjentką podczas konsultacji kwalifikacyjnej. U pacjentek, które chcą wykonać ocenę drożności w trakcie jednej wizyty prosimy o przygotowanie wyników: cytologia, biocenoza pochwy z posiewami, posiewy z szyjki macicy oraz badania w kierunku Chlamydii, Mycoplasm i Ureaplasm z szyjki macicy wykonane metodą PCR. W razie uzyskania prawidłowych wyników możemy wykonać badanie. W przeciwnym razie, badanie wykonujemy po przeleczeniu. Bezpośrednio po badaniu może wystąpić niewielkie plamienie, które zazwyczaj samoistnie ustępuje do 3 dni oraz przejściowe niezbyt nasilone skurcze macicy, zbliżone do bólu miesiączkowego. U pacjentek o niskim progu bólu podajemy leki przeciwbólowe okołozabiegowo.

PRZYGOTOWANIE DO BADANIA

• NIE trzeba pozostawać na czczo, można jeść i pić przed badaniem.
  • NIE należy współżyć w cyklu w którym planowane jest badanie lub należy używać prezerwatyw.
  • W CliniCare preferujemy wykonywanie badania w I fazie cyklu tj. dopóki nie wystąpi owulacja.
  • Bezpośrednio przed badaniem należy opróżnić pęcherz moczowy.
  • Pacjentka nie powinna manifestować cech żadnej choroby infekcyjnej.
  • Pacjentka powinna posiadać wyniki badań mikrobiologicznych zleconych na konsultacji kwalifikacyjnej.
  • Wszystkie badania najlepiej wykonać w CliniCare podczas konsultacji kwalifikacyjnej. Próbki zostaną pobrane przez specjalstę ginekologa.
  • W razie kwalifikacji i badania na jednej wizycie, prosimy posiadać aktualną cytologię oraz biocenozę pochwy z posiewami, posiewy z szyjki macicy oraz badania w kierunku Chlamydii, Mycoplasm i Ureaplasm z szyjki macicy analizowane metodą PCR.

Od prawie 10 lat wykonuję badania drożności jajowodów. Odkąd pojawiła się piana kontrastowa ExEm Foam jestem nią zachwycony. Dzięki tej metodzie udało się sprowadzić badanie oceniane jako bolesne i nieco ryzykowne, do relatywnie komfortowej procedury gabinetowej. Nieznacznie wyższe koszty w porównaniu do metod przestarzałych są w całości zrekompensowane w wysokiej jakości ocenie jajowodów, niezwykłej czytelności ultrasonograficznej oraz bezpieczeństwie stosowania. Nie bez znaczenia jest też fakt minimalnych lub zerowych dolegliwości u pacjentek. Regularnie słyszę od pacjentek po badaniu – Panie Doktorze, tak strasznie się bałam, bo na forum dziewczyny pisały, że ocena drożności strasznie boli a ja nic nie czułam. Jako ciekawostkę dodam, że jakkolwiek procedura służy ocenie drożności jajowodów i nie ma za zadanie niczego naprawiać, to w roku 2017 u około 5 par w ciągu kilku miesięcy od badania wystąpiła samoistna ciąża. Możliwe, że jest to przypadek, ale taki który daje ogrom radości zarówno moim pacjentom jak i mnie.

Sobiesław Kaszowicz, specjalista położnictwa i ginekologii, certyfikowany ultrasonografista